Artikel Achterhoeks Nieuws, juni 2018 Kunstmarkt Winterswijk

juni 2018   Achterhoeks Nieuws in Winterswijk, Aalten en verder.

De Kunstmarkt trekt altijd veel bezoekers.

Twee dagen Kunstmarkt bij Berenschots Watermolen

WINTERSWIJK

De Stichting Berenschots Mölle wil het eeuwenoude Rijksmonument Berenschot’s Watermolen  graag onder de aandacht van de mensen brengen. Watermolen Berenschot is nog 1 van ca. 33 in werking zijnde Watermolens in Nederland. En dat is echt uniek! Activiteiten die de Stichting hiervoor organiseert zijn o.a.

een concert, een korenoptreden, een landelijke markt en een Kunstmarkt. En met succes!

De Kunstmarkt Winterswijk is inmiddels een begrip onder Nederlandse kunstliefhebbers, wat te danken valt aan deze stichting. In 2002 begon de Kunstmarkt Winterswijk met een dertigtal kraampjes. Veertien jaar later staat het terrein vol met ca. negentig kramen. Een aantal jaren (2013,2015 en 2015) kon er jammer genoeg geen Kunstmarkt Winterswijk georganiseerd worden door de verbouwing, de restauratie en de aanleg van een vispassage aan en bij de Watermolen. Nu is dat allemaal achter de rug en de Kunstmarkt wordt weer sinds 2016 georganiseerd.

De gastvrijheid en unieke behandeling is misschien wel de sleutel naar het succes van de Kunstmarkt geweest, vertelt organisator Tineke Buunk: “In de ochtend beginnen we met een kopje koffie voor de kunstenaars, ’s middags zorgen we voor broodjes. Veel standhouders zijn dit niet gewend. Onze gastvrijheid wordt vaak genoemd als één van de redenen om bij ons te komen. Wij vinden dit soort zorg juist gewoon.  Dat is gewoon ACHTERHOEKSE GASTVRIJHEID. Wij vinden ook dat de kunstmarkt vooral passen in de omgeving, de rust en ruimte die de locatie  en de eeuwenoude  Watermolen uitstralen en dat moet ook tijdens de markt behouden blijven, want dat komt de sfeer ten goede. In de Randstad worden er meer kunstmarkten georganiseerd dan hier, maar onze eigen kunstmarkt in het Nationaal Landschap Winterswijk is iets unieks;  er heerst altijd een fijne, gemoedelijke sfeer en daardoor komen mensen uit het hele land hier naartoe.”

Variatie genoeg
Bezoekers gaan hun handen vol hebben aan de vele kramen van de 14e Kunstmarkt. Over de twee dagen verspreid zijn er in totaal 160 kunstenaars aanwezig die hun talent of ambacht laten zien. Een aantal kunstenaars zijn 2 dagen aanwezig. Volgens Buunk zijn dat niet zomaar wat kunstenaars bij elkaar: “We krijgen veel aanvragen van kunstenaars die hier willen staan. We bekijken die aanvragen nauwkeurig en maken dan de balans op. Aan de ene kant willen we graag echte professionals, maar soms zijn het juist de hobbyisten die de meest verbazingwekkende kunst maken.”

De kunstenaars komen grotendeels uit Nederland, maar een aantal komt uit andere landen, waaronder Rusland, België, Duitsland en Syrië. Die samen voor een mooie afwisseling zorgen. Zo zijn er onder andere kramen met beeldhouwkunst, schilderkunst, aquarellen, houtbewerking, glasobjecten, sieraden, edelmetalen en streekgebonden kunst, zoals uit de Achterhoek. Voor de organisatie zelf is het lastig om te benoemen naar welke kunst ze zelf uitkijken. “Met de selectie van dit jaar hebben we weer de juiste afwisseling gekozen. Binnen verschillende takken van kunst willen we ook variatie. Als je het bijvoorbeeld over schilderkunst hebt, willen we niet alleen maar portret of landschap schilders hebben. Zo zijn er ook schilders die met olieverf werken of er is een mevrouw die met pentekeningen de mooiste creaties maakt. Waarbij wij als organisatie al denken: ‘Hoe is dit mogelijk?’. Die verbazing is iets wat onze markt sterk maakt. Zowel de bezoekers die enkel komen kijken als de bezoekers die echt aankopen doen verlaten het terrein vaak met een voldaan gevoel, waarbij ze zich hebben laten verrassen op het gebied van ontelbare soorten kunst”, aldus Buunk.

Vrijwilligers

“Met behulp van vrijwilligers is het mogelijk om deze markt te organiseren” vertelt Tineke Buunk. ”Verenigingen uit het Woold ondersteunen de organisatie en helpen bij de uitvoering van de Kunstmarkt. Zonder hen zou dit niet meer te doen zijn. Het vele werk, om zoiets grootschaligs te organiseren, kun je niet meer in je eentje uitvoeren. Bovendien ben je als Stichting aan diverse voorwaarden, regels en vergunningen gehouden. We zijn dus blij met de hulp die we kunnen krijgen van deze mensen.” En met een vergoeding van de Stichting aan deze Verenigingen, help je de Verenigingen ook weer een handje”.

Muzikale omlijsting en bezichtiging Watermolen Berenschot.
Naast alle inspirerende kunst is er ook nog muziek. Het trio Carmelita verplaatst zich op zondag over de markt en zorgt dan voor het muzikale vermaak. Een muzikaal trio welke qua muziek ook past binnen de sfeer van de markt. Vanzelfsprekend is het 365 jaar oude Watermolen ook te bezichtigen en van dichtbij te bewonderen.

Entree en parkeren

Locatie Wooldseweg 74, 7108 AB Winterswijk-Woold

Zaterdag 30 juni en zondag 1 juli 2018

11.00 uur tot 17.00 uur

De entree bedraagt 3 euro per persoon, waarbij kinderen tot 13 jaar gratis toegang hebben.

Parkeren is gratis.

Parkeerterrein te bereiken via de Klandermansweg (Bekendelle).

Meer informatie: www.stichtingberenschot.nl