Artikel Achterhoeks Nieuws september 2018

september 2018

artikel in het Achterhoeks Nieuws,  in Winterswijk, Groenlo, Aalten, Dinxperlo, Varsseveld, Lichtenvoorde,Berkelland, Eibergen en Neede

Markt met een Kunst, ambachtelijke Streekproducten, Landelijke producten, lifestyle en hergebruik van goederen bij Berenschot’s Watermolen

WINTERSWIJK – Met de herfst voor de deur is men bij Stichting Berenschot’s Mölle weer druk bezig met de Land- & Kunstmarkt.

Met maar liefst 50 deelnemers, die in even zoveel kraampjes & stalletjes, kunst in de meest uitgebreide betekenis – variërend van schilderijen tot beelden en keramiek; van pindakaas tot honing, van sieraden tot textiel en van grafiek tot fotografie – hun creaties zullen tonen en aan de man willen brengen

De markt zal plaatsvinden rondom Berenschot’s Watermolen, een unieke plek in Winterswijk. Het is een eeuwenoude Rijksmonument anno 1652 waar je kunt genieten van de omgeving, de watermolen, de aangelegde vistrappen.  De molenkolk weer ontzand en kan het beekwater beter wegstromen in de Bekendelle. De ijsvogel en de grote gele kwikstaart is al weer gesignaleerd.

De land- en Kunstmarkt  is een ongedwongen markt, waar een divers, creatief en gevarieerd aanbod te vinden is. Een markt die staat voor gezelligheid, ambachtelijkheid, creativiteit en duurzaamheid. Waar jong en oud iets van zijn/of haar gading kan vinden en elkaar kan inspireren.

Op deze markt een selectie te vinden is van uiteenlopende ontwerpen op het gebied van keramiek, schilderijen, houtbewerking, mode, vintage, sieraden, accessoires, betaalbare kunst, bijzondere verzamelingen, hergebruik van goederen en gebruiksvoorwerpen  en biologische en streek producten

Lokaal en landelijk

Tineke Buunk van de Stichting Berenschot’s Mölle vertelt: “Tijdens de Land- & Kunstmarkt kunnen de bezoekers zo’n vijftig kraampjes verwachten rondom het terrein van de eeuwenoude watermolen. Op deze markt verwelkomen wij fantastische vakmensen, die echt een passie voor hun vak of ambacht hebben. Er zijn kunstenaars die bijzondere olieverfschilderijen maken. Ook een edelsmid die niet alleen prachtige gouden of zilveren sieraden kan maken maar ook met de emotie van mensen wat kan. Bv. de as van een dierbare verwerken in een sieraad. Er is een houtbewerker die van Achterhoeks afval – en snoeihout de fraaiste kunstwerken maakt. Weer een andere kunstenaar laat zien wat zoal kan doen met glas. Ook vanzelfsprekend ontbreken de lokale etenswaren niet. Zo zijn er lokale lekkernijen van de boer, maar ook thee uit de streek en honing dat bij wijze van spreken om de hoek gemaakt wordt. Er wordt door de Kringloop Actief uit Winterswijk 2e handsartikelen, zoals vintage artikelen, brocante kleedjes getoond en verkocht. Ook qua lifestyle zal er het een en ander getoond worden.

Zo kunt u kennis maken met veel verschillende stijlen, materialen en technieken. Daar waar mogelijk krijgt u een kijkje in de manier waarop men zich bezighoudt met verschillende kunstvormen zoals beeldhouwen, schilderen, dichten en het maken van glasobjecten, keramiek en sieraden. Het is allemaal heel bijzonder. Er is echt voor eenieder wat wils.”

Tineke Buunk maakt ook duidelijk dat niet zomaar iedereen kan deelnemen aan een markt van Stichting Berenschot’s Mölle: “Het moet passen in onze omgeving. We zitten hier in een van de mooiste stukjes natuur. Middenin Nationaal Landschap Winterswijk, rondom een watermolen van 365 jaar oud. Dat is uniek en zie je echt nergens anders. Een Rijksmonument, zoals Berenschot’s Watermolen, is bij uitstek dé plek waar kunst en ambacht samenkomen. Kunst is bijvoorbeeld ook de architectuur en bouwstijl van dit Rijksmonument.

Ambacht is het handwerk dat nodig is om monumenten te verfraaien of in te richten, zoals decoratief vormgegeven stuc- of metselwerk, tegeltableaus, glaswerk of handgemaakt meubilair.

Van veel deelnemers uit het land hoor ik dat ze hier graag komen. Onze service is goed en dat zorgt samen met de locatie en de sfeer voor een gevoel van geslaagdheid. Juist die sfeer is erg belangrijk en daarom kijken wij eerst zorgvuldig of de kunst of producten passen binnen de gemoedelijkheid en rust die wij voor ogen hebben. Zeker voor de Landelijke Markt hebben wij gekeken naar de echte ambachten, de vakmensen met een verhaal en bijzonder product.”

Gratis entree

Om het evenement toegankelijk te maken voor iedereen is het gratis te bezoeken.

Er is ruimte genoeg voor het stalen van de fiets en het parkeren van de auto.

zondag 7 oktober 2018 van 11.00 uur tot 17.00 uur bij

Berenschot’s Watermolen is gelegen aan de Wooldseweg 74,