Artikel AN juni ’16

Twaalfde editie Kunstmarkt bij Berenschot’s Watermolen 2016

“Achterhoeks Nieuws  juni 2016,” door Bram Beckmans

Op zondag 3 juli 2016 vindt de twaalfde editie van de kunstmarkt bij Berenschot’s Watermolen plaats. De afgelopen drie jaar werd de markt niet georganiseerd wegens de op handen zijnde verbouwing van Watermolen Berenschot en haar stuw, brug en kademuren. Nu deze verbouwing eind mei officieel werd afgerond kunnen kunstliefhebbers uit alle streken dit jaar weer naar de gewaardeerde en ‘unieke’ omgeving komen.

De kunstmarkt wordt georganiseerd door de St. Berenschot’s Mölle. Sinds de beginjaren is de Kunstmarkt flink gegroeid. Begonnen met een 30-tal kraampjes telt initiatiefneemster Tineke Buunk er dit jaar al bijna 70. De kramen laten de bezoekers kennismaken met onder andere beeldhouwkunst, schilderkunst, houtbewerking, glasobjecten, sierraden en edelmetalen. Al deze kunst wordt gemaakt door professionele- en amateurkunstenaars uit verschillende regio’s.

Succesvol

De Familie Buunk-Schwarte is eigenaar van Berenschot’s Watermolen. Hun dochter Wineke werkt sinds 2010 mee in het familiebedrijf.  Sinds 2014 doet zij de bedrijfsvoering en heeft zij de leiding. Vanwege het werken in de weekenden hadden Tineke en Willem geen tijd en geen kans om iets te ondernemen op deze dagen. Tineke kwam met het idee om iets naar het terrein toe te halen, zodat ze er zelf ook van konden genieten.  Via de Stichting Berenschot’s Mölle worden evenementen georganiseerd die zo’n monumentale Watermolen en haar omgeving  in het zonnetje zetten. Bv. een kunstmarkt, een concert, een korenmiddag.

De kern van het succes zit hem volgens Buunk in meerdere factoren. Een daarvan is de omgeving vertelt ze: “Onze evenementen zoals de Kunstmarkt moet passen in de omgeving, de rust en ruimte die de locatie  en de eeuwenoude  Watermolen uitstralen, moet ook tijdens de markt behouden blijven en dat komt de sfeer ten goede. In de Randstad heb je meer kunstmarkten dan hier, maar onze eigen kunstmarkt in het Nationaal Landschap Winterswijk is iets unieks;  er heerst altijd een fijne, gemoedelijke sfeer en daardoor komen mensen uit het hele land hier naartoe. Ook mogen we dit jaar weer gasten uit België en Duitsland verwachten en dat maakt het toch bijzonder.”

De zorg voor de kunstenaars is ook belangrijk voor de organisatie. “In de ochtend beginnen we allemaal met een kopje koffie, tussen de middag zorgen wij voor broodjes, fruit en wat te drinken. Wij vinden belangrijk om goed voor de standhouders te zorgen, de voorzieningen zijn altijd in orde en zo halen wij niet in ons eentje, maar juist samen met de kunstenaars het beste uit deze markt”, legt Buunk uit.

Voor ieder wat wils

De kunst welke te bewonderen en te kopen is op de markt is allemaal door Buunk geselecteerd: “Van tevoren kijken wij naar de aanvragen en proberen wij een goede balans te creëren. We willen niet alleen professionals maar ook hobbyisten. Ook zijn te veel kramen met dezelfde kunst niet bevorderend voor de markt. Door te selecteren houden wij een bepaald niveau aan, deze zien wij dan ook terug bij de bezoekers.”

Bezoekers kunnen zich zoals ieder jaar laten verassen door de vele kunstwerken. Uit voorgaande jaren bleek dat er zowel bezoekers zijn die enkel komen kijken en ervaren hoe de kunst gemaakt wordt als bezoekers die voor het uiterste gaan en een kunstwerk hopen te bemachtigen. Verder staan vele kunstenaars open voor een atelierbezoek of kunstwerken die op maat gemaakt moeten worden.

Ook zijn de mannen van de Greyhound Barbershop Singers dit jaar aanwezig, deze Winterswijkse zangers zullen diverse liederen ten gehore brengen en daarbij ook voor het nodige entertainment zorgen.

De kunstmarkt is op zondag 3 juli geopend van 10.00 tot 17.00 uur, bij Berenschot’s Watermolen aan de Wooldseweg 74, de ingang is gelegen aan de Klandermansweg. Entree bedraagt 3 euro per persoon (kinderen tot 13 jaar gratis) en parkeren is gratis. De insteekweg vanaf de Wooldseweg naar de Watermolen is afgesloten op deze dag.